Nazwa projektu: „ASPE w Gminie Ustrzyki Dolne”
Beneficjent: Gmina Ustrzyki Dolne
Wartość całkowita projektu: 173 861,50 zł
Wartość wkładu miasta: 0,00 zł
Wartość dofinansowania: 173 861,50 zł z
Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny
Program: Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś Priorytetowa 2 Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10. Wysoka jakość systemu oświaty
Okres realizacji: od 01.03.2022 r. do 31.03.2023 r.
Jednostka realizująca projekt: Gmina Ustrzyki Dolne
Opis projektu:
Gmina Ustrzyki Dolne realizując niniejszy projekt wzieła udział w przedsięwzięciu pod nazwą “Asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - pilotaż” realizowanym przez Fundację Edukacyjną OD i TK z siedzibą w Gdańsku. Przedsięwzięcie to miało na celu opracowanie standardu usług asystenckich w szkołach i przedszkolach jako formy pomocy w funkcjonowaniu uczniów z naturalnie zróżnicowanymi potrzebami.
ASPE – Asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, to pracownik szkoły, członek kadry niepedagogicznej pracującej z uczniem, wykonujący zadania odmienne od zadań wykonywanych przez nauczycieli i inny personel zatrudniony w szkole.
W ramach projektu „ASPE w Gminie Ustrzyki Dolne” po przejściu obowiązkowych szkoleń, pracę z dziećmi podjęło pięć osób w czterech szkołach oraz jednym przedszkolu na okres 10 miesięcy.
W projekcie tym udział brały:
- Przedszkole nr 1 w Ustrzykach Dolnych,
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Ustrzykach Dolnych,
- Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Lotnictwa Polskiego w Ustjanowej Górnej,
- Szkoła Podstawowa w Wojtkowej,
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tadeusza Kościuszki Narciarska Szkoła Sportowa w Ustrzykach Dolnych.
Podczas realizacji projektu, dyrekcja, kadra szkół i przedszkola, ASPE oraz rodzice dzieci objętych wsparciem brali udział w szkoleniach i badaniach dotyczących poprawy funkcjonowania dziecka, zespołu klasowego oraz szkoły w okresie zatrudnienia Asystentów.
Zebrane w trakcie projektu doświadczenia i przeprowadzone badania zostały użyte przez Grantodawcę do:
- przygotowania założeń prawnych oraz opisu kwalifikacji „Asystenta ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami”,
- wprowadzenia opisu kwalifikacji ASPE do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - opracowania zasady finansowania i organizacji pracy ASPE.
- opracowania programu i scenariuszy szkoleń dla asystentów i kadry szkół zatrudniających ASPE.